Velkommen til bloggen

Hjem » BLOG » Joggesko

Joggesko

Joggesko finnes i mange hjem og er et fottøy for aktiv sport og trening. Mange bruker joggesko til hverdags og også jobb eller andre fritidssysler. Joggesko er komfortable, har god friksjon og demping, og passer til ulik aktivitet og ulike personer.

Det finnes joggesko til ulikt bruk, for eksempel fjelltur, asfalt, innendørs trening, eller fjellklatring. Du vil for eksempel bruke sko med pigger når du skal løpe på en idrettsbane, eller kanskje bruke sko med demping når du skal løpe på asfalt. Det fins også mykere sko, og sko med et annet type mønster, for å passe til formålet, for eksempel fjellklatring. Mange bruker joggesko til jobb fordi de er myke, spesielt hvis man går på harde gulv, og det er er bra for kroppen å ha sko med demping.

Flere typer joggesko

Lettvektssko er en type løpesko som er lettere enn andre joggesko, og hvor tunge elementer er tatt bort som hindrer løpingen. Passformen er bedre, den sitter bedre på foten, og du merker mindre til skoen. Den har bedre såle og skoen er lavere. Dette gir god løping og gjør at du løper raskere. Terrengsko passer for deg som er glad i gå i fjell og skog, og de er stødigere og beskytter slik at du ikke forstuer foten. De sitter bra på foten og gir et bedre grep mot bakken uansett underlag.

Piggsko kan være spesialtilpassede sko for idrettsutøvere. Piggene gir et bedre grep og de er gjerne laget av stål. Det kan være forskjell på skoene og piggene, noen kan ha kortere pigger og de kan for eksempel være tilpasset ulike lengder på løpingen i forhold til ulike friidrettsøvelser. Nøytrale løpesko vil være lite stabile og heller følge bevegelsene i terrenget. Disse skoene har gjerne en lett kurvet lest for bevegelse.

Flere typer joggesko

Flere typer joggesko

Det finnes også sko for overpronasjon, som betyr at du beveger foten innover når du løper, noe som vil gi feil belastning. Dette er imidlertid normalt og kalles pronasjon, men for mye innoverrulling for å avlaste belastningen, er ikke bra. Det motsatte kalles supinasjon, og skjer når foten ikke tilstrekkelig ruller innover for å avlaste belastningen, men ruller utover. Også GORE-TEX sko er populære, dette er sko som er vannavstøtende og som puster.

Erfarne idrettsutøvere sier at det er lurt med flere par joggesko for ulikt bruk, for eksempel sko til asfalt og sko til terreng. Det kan også være lurt å ikke bruke de samme skoene på treningssenteret som de du løper ute med. Jo flinkere du er til å velge sko tilpasset terrenget og formålet med treningen, og også din kropp, jo bedre vil du være rustet for treningen, og jo bedre utbytte vil du ha av treningen.

Å ha riktige sko forebygger skader og gir bedre komfort. Når du skal kjøpe joggesko, så er det viktig å på forhånd vite til hvilket bruk du ønsker sko, da vil du være mer konkret i ditt formål. Det er et hav av joggesko å velge i, og du bør rådføre deg med eksperter angående hvilke sko som passer for deg.